KGC stärker sitt team med
hjälp av Switch Game
Fördelarna med långsiktiga partnerskap i rekrytering
KGC Verktyg & Maskiner har nyligen genomgått en spännande förändringsresa och i samband med det rekryterat till en rad nyckelpositioner inom inköp, försäljning och ekonomi.
För att lyckas driva förändring i en traditionell bransch krävs en kombination av erfarenhet, driv och förändringsbenägenhet. Att hitta rätt kompetens är sällan ett problem, utan den stora utmaningen brukar vara att hitta rätt person som passar in i helheten och dessutom lockas av att vara med på den specifika resa som bolaget står inför, säger Rakel, VD på Switch Game.
Christian Sagelv, VD på KGC Verktyg & Maskiner, om valet av samarbetspartner:
- Switch Game var en ny aktör när vi hördes av första gången men de kändes moderna i någon mening och gjorde ett positivt och engagerat intryck. Vi skulle rekrytera en inköpschef och de förstod snabbt vad vi sökte, ställde relevanta frågor samt kom med bra och konkreta tankar kring hur de skulle approchera den aktuella målgruppen. Historiskt har de personer vi vill nå inte sökt på annons och därför var det viktigt för oss med en partner som arbetar mycket med search, och Switch Games arbetssätt kändes okomplicerat och väl strukturerat.
Rakel Lilja berättar närmare om hur det arbetet ser ut:
- När vi startar igång ett nytt uppdrag lägger vi stor vikt vid att ta fram en relevant kravprofil, med hänsyn till såväl kompetens och tidigare erfarenhet som kulturell matchning, nuläge, utmaningar och framtidsplaner. Skillnaden sitter ofta i de små detaljerna, varför vi djupdyker i alla delar av kundens verksamhet för att säkerställa att slutkandidaterna är rätt utifrån alla aspekter. När vi vet exakt vad kunden söker, kartlägger vi marknaden för att identifiera var de aktuella kandidaterna kan tänkas arbeta idag, och bearbetar därefter dessa systematiskt. Genom att arbeta fokuserat direkt mot relevanta profiler håller vi såväl fart som hög relevans och har löpande avstämningar med kund för att säkerställa att vi är på rätt väg.
Efter att vi framgångsrikt tillsatt rollen som inköpschef, har vi hjälpt KGC med ytterligare tre rekryteringar –
två regionansvariga säljare till norra och södra Sverige samt en ekonomichef till huvudkontoret i Stockholm.
Christian Sagelv förklarar närmare varför de valde att fortsätta med samma rekryteringsbyrå:
- Under den första rekryteringen till rollen som inköpschef upplevde vi att Switch Game var väldigt duktiga på att nå kandidater som inte aktivt sökte jobb och kunde sälja in rollen och bolaget på ett intresseväckande och sanningsenligt sätt. De stämde även av relevanta saker under processens gång vilket innebar att vi som kund endast la tid på kandidater som var relevanta utifrån alla aspekter. Det i kombination med att de hade lärt känna oss som företag och visat en god förståelse för de möjligheter och utmaningar vi står inför, gjorde valet självklart att anlita dem igen.
- Som rekryterare är det otroligt roligt att få vara med och bidra till ett företags tillväxt och utveckling, säger Rakel och fortsätter: Kombinationen av att vi har stora nätverk, är kreativa och duktiga på att pitcha gör att vi ofta har framgång, även bland personer som andra har svårt att nå, och det är extra roligt när vi lyckas sammanföra kund och kandidat som troligtvis inte hade hittat varandra annars.
NYFIKEN PÅ ATT HÖRA MER?